“Het Informatiecentrum is voor iedereen”

‘Het Binnenhof is van iedereen’ onder dat motto deed Yvette Jol tijdens haar stage bij het Rijksvastgoedbedrijf onderzoek naar de toegankelijkheid van het Informatiecentrum Binnenhof Renovatie. “Iedereen moet zich welkom voelen.”

Yvette Jol staat op de begane grond van het Informatiecentrum bij een van de kasten met informatiebordjes
Yvette Jol in het Informatiecentrum Binnenhof Renovatie

Hoe kwam je op dit onderwerp?

"Ik ben in Den Haag opgegroeid en woon er nog steeds. Dus ik heb al van jongs af aan al een band met het Binnenhof. En toegankelijkheid van culturele instellingen heeft mijn speciale belangstelling. In Nederland zijn er niet minder dan 3,5 miljoen mensen met een beperking, zo’n doelgroep mag je niet over het hoofd zien. ‘Het Binnenhof is van iedereen’ Dat geldt voor de hele renovatie, maar zeker ook voor het Informatiecentrum. Als overheid moet je bovendien een stapje extra doen."

Wat waren je eerste bevindingen?

“Veel dingen waren al goed geregeld. Een hellingbaan bij de ingang, een lift, een invalidentoilet. Toch zag ik ook verbeterpunten. Informatiebordjes die te hoog hangen; het gezichtsveld van een rolstoelgebruiker is immers lager dan dat van iemand die rechtop staat. Of obstakels voor bij het invalidetoilet. Trappen met te weinig contrast voor mensen met een visuele beperking. En een glazen wand waar zelfs medewerkers al een paar keer tegenaan waren gelopen.”

Allemaal makkelijk op te lossen?

“Veel dingen wel. Ik heb zelf markeringsstroken aangebracht op de traptreden, in afwachting van een permanente oplossing. Ik heb een bankje verplaatst dat in de weg stond bij de toiletten. Andere dingen zijn niet zo eentweedrie op te lossen. Naast de fysieke toegankelijkheid komt er bijvoorbeeld steeds meer aandacht voor de sociale toegankelijkheid.”

‘Sociale’ toegankelijkheid?

“Bij toegankelijkheid wordt allereerst gedacht aan rolstoelgebruikers. Fysieke toegankelijkheid is tegenwoordig al ingebed in ieder ontwerp. Maar de behoeftes van mensen met een beperking gaan verder dan rolstoeltoegankelijkheid. Het is vervelend als je eenmaal binnen denkt ‘dit is niet voor mij’. Iedereen moet zich welkom voelen. Dat is sociale toegankelijkheid.”

Bijvoorbeeld?

“Er zijn nog steeds grote groepen waar niet of nauwelijks rekening mee wordt gehouden. Laaggeletterden, bijvoorbeeld. Dat is trouwens een opvallend grote groep. In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven of rekenen.”

Hoe bereik je die 2,5 miljoen mensen?

“Dat is sowieso al lastig. Mensen schamen zich vaak voor hun problemen. Ze verzinnen smoesjes om het te verbergen. Om de toegankelijkheid voor laaggeletterden in het Informatiecentrum te testen heb ik vier ‘taalambassadeurs’ uitgenodigd. Dat zijn ervaringsdeskundigen die weten waar je tegenaan loopt als je niet goed kan lezen en schrijven. Zij zetten zich in om het taboe rondom laaggeletterdheid te verbreken en anderen te motiveren om weer naar school te gaan.”

Wat waren hun bevindingen?

Een informatiebordje, de 'fantasieletters' Z en G zijn door hun extra krul moeilijk te lezen voor laaggeletterden
De letters 'z', 'k' en 'g' waren door hun krul moeilijk te lezen voor de taalambassadeurs

“Voor de hand liggende en minder voor de hand liggende dingen. Moeilijke woorden zoals ‘iconisch’ begrepen ze niet. Sommige lettertypes vonden ze lastig te lezen. De ondertiteling bij de video’s ging voor hen veel te snel. En ze hadden bijvoorbeeld niet direct door dat er op de benedenverdieping ook iets te doen was.”

Wat zou je nog voor andere verbeteringen willen toevoegen?

“Een audiotour zou mooi zijn, maar het maken kost natuurlijk tijd en geld. Je kan ook simpel beginnen met rondleidingen, speciaal voor laaggeletterden. Dan krijg je meteen meer contact met die doelgroep. Voelobjecten zouden ook een mooie toevoeging zijn. Niet alleen voor bezoekers met een visuele beperking. Het heeft voor iedereen toegevoegde waarde om dingen aan te mogen raken. En proberen sommige teksten wat eenvoudiger te maken.”

Simpel is vaak het moeilijkst, zei Johan Cruijff dat niet al?

"Precies. Korter is bijvoorbeeld niet altijd beter. ‘Binnenhof van iedereen’ staat er op een van de informatiekasten. Dat begreep een van de taalambassadeurs tijdens zijn bezoek niet. Waarom stond er niet gewoon: ‘Het Binnenhof is van iedereen'’? “

Het Informatiecentrum Binnenhofrenovatie aan Plaats 22 in Den Haag is vijf dagen per week geopend. Gratis!

Moeite met lezen en schrijven? De medewerkers van het Informatiecentrum helpen je graag!