Om de renovatiewerkzaamheden aan de funderingen en gevels van de gebouwen aan de Hofvijver uit te voeren richten we een strook langs de gebouwen tijdelijk in als bouwplaats. Dertien vragen en antwoorden over de werkzaamheden.
Algemeen
Via deze nieuwe bouwplaats kan er de komende jaren gewerkt worden aan de gebouwen van het Binnenhof die aan de Hofvijver liggen. In de loop van 2025 gaan we van start met het versterken van de funderingen die onder het waterniveau liggen en het repareren van de gevels.
Het gaat om een gebied van zo’n 15 bij 180 meter, pal langs de gebouwen aan de Hofvijver.
We gebruiken het gebied om werkzaamheden uit te voeren aan funderingen, gevels en kelders, en om vochtproblemen in de gebouwen te verhelpen. Het werkterrein wordt niet gebruikt als doorgaande bouwweg voor vrachtverkeer. Wel zal er van tijd tot tijd materieel staan.
Tijdens de aanleg rijden er wel elektrische vrachtwagens met zand van af de hoek Korte Vijverberg / Lange Vijverberg over pontons naar het werkgebied.
Het hekwerk zal maximaal 2 meter boven het waterpeil uitkomen. Er komt geen bouwschutting rondom het werkgebied en er komen geen bouwdoeken over het hekwerk. Dit zorgt ervoor dat je door het hek heen kunt kijken en zo het Binnenhof nog steeds mooi kan fotograferen.
Planning
Het werkgebied blijft liggen totdat alle renovatiewerkzaamheden aan de gebouwen zijn afgerond.
Voor de aanleg wordt rekening gehouden met zo’n 12 tot 16 weken. De aanleg start in februari 2025. Naar verwachting zal het werkgebied eind juni 2025 klaar zijn.
Met dit werkgebied kunnen meer werkzaamheden gelijktijdig worden uitgevoerd. Hierdoor kan er logistiek efficiënter gewerkt worden.
Werkzaamheden
Allereerst hijsen we pontons de vijver in. Daarna rijden elektrische vrachtwagens met zand over de pontons naar het werkgebied. In totaal moet er ongeveer 8400 m³ zand aangevoerd worden. Hierna worden er op het zand cementplaten gelegd. Tot slot wordt er een hekwerk rondom het gebied aangebracht. De waterplanten, zoals de waterlelies, in het gebied worden herplant rondom het eiland van de Hofvijver waar de oevers laag zijn.
De damwanden worden de grond in getrild. Er worden op diverse plekken trillingsmeters geplaatst. Met deze meters worden trillingen gedurende de werkzaamheden gemonitord.
Het werkgebied zal op een veilige en overzichtelijke manier worden aangelegd met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. Verkeersregelaars zullen zorgen voor een veilige situatie op de weg voor voetgangers, fietsen en ander verkeer. Alle werkzaamheden vinden plaats op doordeweekse dagen tussen 7.00 – 17.00 uur. Elektrisch vervoer zorgt ervoor dat de geluidsoverlast minimaal is.
We proberen overlast natuurlijk zo veel mogelijk te voorkomen. Ervaart u toch hinder of heeft u vragen, neem dan contact met ons op via het digitaal meldpunt.
Ecologie en waterkwaliteit
Door het storten van zand ontstaat een laag schuim op het water. Dit is een natuurlijk proces. Organische stoffen komen tijdens het storten van het zand omhoog en vormen drijvend schuim. Geen reden tot grote zorg. Het schuim ziet er misschien wat vies uit, maar is onschadelijk en verdwijnt vanzelf.
De bestaande planten in het werkgebied, waaronder de waterlelies, worden herplaatst rondom het eiland in de Hofvijver. Bekeken wordt of er nog extra waterplanten kunnen worden aangeplant, waardoor het plantoppervlakte in de vijver wordt vergroot. Zo houden we de waterkwaliteit op peil.
Publicatiedatum: 16 januari 2025
Update 11 februari: planning aanleg werkgebied
Update 20 maart: vraag over schuimvorming toegevoegd
